Jak zbudować portfolio, nawet jeśli nie masz dużego doświadczenia - 7 sprawdzonych sposobów.


Masz małe doświadczenie? Twojemu portfolio brakuje różnorodności? Zobacz, jak możesz to zmieni. Oto 7 sposobów, które pomogą Ci stworzyć portfolio, które Cię wyróżni. Nawet, jeśli jesteś początkującym copywriterem, grafikiem, fotografem, czy webdesignerem.

Portfolio, szczególnie w branży kreatywnej, jest o wiele ważniejsze od CV. To właśnie w nim znajduje się to czego poszukują potencjalni Klienci - Twoje prace. W życiorysie bardzo trudno je pokaza, często jest to wręcz niemożliwe, zwłaszcza biorąc pod uwagę objętość tego dokumentu. Dlatego musisz zadbać o to, aby w Twoim portfolio, czy to wersji online, czy offline znalazło się sporo ciekawych projektów, które zachęcą zleceniodawców do współpracy właśnie z Tobą.

 

1. Filary każdego portfolio

W każdym freelancerskim zawodzie warto mieć kilka próbek swoich prac do pokazania Klientom. Różnorodne projekty na koncie, to dowody na to, że potrafisz sporo i można powierzyć Ci różne tematy. Co zrobi, jeśli masz niewielkie doświadczenie? Po prostu stwórz klika próbek na potrzeby swojego portfolio.

Uwzględnij kilka rzeczy, o które zawsze pytają Klienci. W przypadku copywritera, mogą to być np. teksty do zakładki „o mnie”, „kontakt” i „firma”, czy teksty do ulotek lub opisy produktów do sklepów internetowych. Grafikowi przydadzą się projekty logo i wizytówek a webdesigner może pokazać prostą i bardziej rozbudowana stronę www. To elementy, które zaprezentują Twoje umiejętności w całej okazałości.

 

2. Stwórz projekt dla Twojego wymarzonego Klienta…

Czy masz już swojego Klienta idealnego? Jeśli nie, to zajrzyj do naszego tekstu i stwórz jego personę. Na pewno są projekty, nad którymi chciałbyś pracować.  Nawet za darmo. Branże, firmy, tematy, które sprawiają, że czujesz dreszczyk emocji i tworząc jesteś w stanie flow. Jeśli do tej pory nie udało Ci się jeszcze pracować dla swojego wymarzonego Klienta, to po prostu stwórz sam takie prace.

Zawsze marzyłeś o tym, żeby napisać teksty dla topowych marek? Chciałbyś robić zdjęcia modowe, lub pracować nad grafiką w kampaniach społecznych? Przygotuj własne projekty, dla wymyślonych Klientów. To właśnie w nich będzie widać Twoją pasję i prawdziwe zaangażowanie, a co więcej, to dzięki takim próbkom pracy może w końcu na tego wymarzonego Klienta trafisz.

Projekt dla Semiospectacle. Shauna Haider.

http://nubbytwiglet.com/2014/01/22/land-your-dream-clients-prove-youre-capable-of-greatness-through-self-initiated-projects/

 

3. I dla siebie

Praca nad projektami dla siebie może być doskonałą promocją. Twoją wizytówką zawsze będzie Twoja strona internetowa. Jeśli jesteś webdesignerem, Klient oceni Cię po wyglądzie strony. Copywriter musi mieć tam naprawdę dobre teksty. Logo grafika zostanie poddane surowej ocenie. A o zdjęciach fotografa nie trzeba chyba wspomina. Niech Twoja strona www mówi o Tobie, to co najlepsze.

Pracując dla siebie masz kompletną wolność zrobienie wszystkiego tak, jak chcesz i zademonstrowania Twojego unikalnego stylu. Wykorzystaj to i pokaż na co Cię stać.

Zdarzają się również momenty, kiedy będziesz tworzyć dla siebie również inne projekty, np. zaproszenia na ślub. Je również możesz włączyć do portfolio i pokazać swoje prace w pełnej okazałości.

 

4. Freebies, czyli bierzcie i korzystajcie

Przydatne freebies nie tylko ciekawie wyglądają w portfolio, ale również mogą pomóc przyciągnąć Klientów. Pomyśl, czego mogą potrzebować użytkownicy Internetu, co możesz dla nich stworzyć i zaprojektowa? Może plakat do pokoju dziecięcego, albo zestaw ikon do pobrania? Zdjęcie, które można wykorzystać jako tapetę na komputerze? Prosta instrukcja dla Klientów, jak stworzyć dobry szablon newslettera?

Dzięki temu nie tylko udowadniasz po raz kolejny, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie, ale tworzysz również rzeczy, którymi możesz podzielić się w mediach społecznościowych i przyciągnąć nowych Klientów.

 

5. Redesign. Twoje umiejętności w pełnej krasie

Stwórz coś nowego, z czegoś starego. Redesign zawsze ciekawie prezentuje się w portfolio. Twój Klient po prostu bardzo wyraźnie zobaczy efekty Twojej pracy, czyli tego jak udało Ci się ożywić stary projekt.

Copywriter może napisać nową wersję starej reklamy, fotograf przygotować nowy look zdjęć sprzed lat, grafik zabawić się w odświeżenie logo a webdesigner przygotować nową, lepszą wersję strony internetowej. Ulepsz projekt i pokaż co w nim zmieniłeś, jak to zrobiłeś i oczywiście zaprezentuj rezultaty.

 

Redesign wyszukiwarki lotów. Nathan Barry, UX designer.

http://nathanbarry.com/redesigning-united-flight-search-ui-photoshop/

 

6. Zrób coś dla innych

Stworzenie czegoś za darmo - dla znajomych albo organizacji non-profit to doskonały pomysł na to, aby stworzyć swoje portfolio. Jeśli chcesz rozpocząć działanie jako freelancer - musisz od czegoś zacząć. A taka praca na rzecz innych pomoże Ci w zdobyciu nowych umiejętności i referencji oraz projektów, którymi możesz się pochwali. Jeśli więc nie masz sporego doświadczenia i chcesz rozbudować portfolio - nie wahaj się.

Skontaktuj się z lokalnymi organizacjami lub fundacjami, które mogą potrzebować pomocy i zaoferuj swoje usługi. Taka współpraca może zaowocować świetnymi projektami, które wykorzystasz w portfolio.

Fundacja No Test. Branding. Magda Reymann.

 

7. Zaskocz!

Przygotuj projekt, który przyciągnie uwagę osób oglądających Twoje portfolio i nie tylko… Takie zaskakujące projekty zaprezentowane w Internecie mają spory potencjał viralowy i dzięki temu zaczynają żyć własnym życiem oraz w konsekwencji przyciągać nowych Klientów.

Adam Lapko to grafik, który w sierpniu tego roku nadał polskie nazwy zagranicznym markom produktów. Efekt. Zobaczcie sami. Internauci chętnie dzielili się jego pomysłem i sam autor po tej akcji stał się znany. To więc dobry sposób, aby ubarwić swoje portfolio i pokazać się światu.

Polski rebranding. Adam Lapko.

http://lapkoblog.blogspot.com/2015/08/polski-rebranding.html

 

Powrót