Persona - narzędzie, które pomoże Ci w biznesie.


Tworzysz produkty lub sprzedajesz usługi? A czy masz pewność, że efekty Twoich działań spodobają się Klientom? Ostatecznie tworzysz je właśnie dla nich, a nie dla siebie. Jeśli więc chcesz spojrzeć na swój biznes oczami Klientów - stwórz personę. To narzędzie od lat wykorzystywane przy projektowaniu stron www, sprawdzi się również w marketingu i sprzedaży, pozwalając Ci stworzyć projekt, który odpowie na potrzeby Klientów i pomoże rozwiązać ich realne problemy. A stąd już tylko krok do biznesowego sukcesu.

Skąd się wzięły persony?

Persony to koncepcja, która pojawiła się pod koniec lat 90. XX wieku. To wtedy programista Allan Cooper wymyślił praktyczne narzędzie, które miało ułatwić mu tworzenie oprogramowania dopasowanego do oczekiwań jego użytkowników. Wszyscy mamy tendencję do patrzenia na świat tylko ze swojej perspektywy, przez pryzmat swoich doświadczeń, uprzedzeń i założeń. Tym samym tworząc produkty lub strony internetowe, a nawet projektując usługi i starając się zaplanować doświadczenie użytkownika tworzymy coś, co odpowiada naszym własnym preferencjom. To odzwierciedlenie tylko naszego sposobu myślenia. Cooper postanowił to odwróci.

Dzięki jego podejściu to właśnie użytkownicy, a nie twórcy stron www pojawili się w centrum procesów projektowania.

Czym jest persona?

Persona to metoda i narzędzie, które pozwala stworzyć takie produkty i usługi, które będą odpowiadały specyficznym potrzebom i celom naszych użytkowników czy Klientów. Persona to reprezentacja użytkownika, która powstaje w oparciu o dane z badań, dostarczających nam informacji o celach, potrzebach i interesach tej osoby. Persona jest głosem użytkownika.

W praktyce to dość prosty arkusz, na którym umieszczamy wszystkie dane dotyczące naszego archetypicznego użytkownika. Persona może wyglądać tak:

http://fakecrow.com/free-persona-template/

Do czego mogą się przydać persony?

Persony przydatne są szczególnie w projektowaniu i w marketingu. Można sobie jednak wyobrazić znaczenie szersze ich zastosowanie w biznesie. Persona Twojego Klienta z pewnością pomoże Ci lepiej zrozumieć jego cele, nie tylko te biznesowe.

Persony, które tworzysz w marketingu skupiają się na potrzebach zakupowych i różnych nawykach, preferencjach i zachowania Twoich Klientów z nimi związanymi. Starają się wyjaśnić motywy, które stoją za działaniami i dzięki temu pomagają jeszcze lepiej zdefiniować produkty i usługi.

W przypadku projektowania i tworzenia stron internetowych persony skupiają się na celach użytkowników, w tym ich konkretnych zachowaniach - tym czy rozumieją stronę, czego będą na niej szukać i jak się zachowywa.

Co powinna zawierać dobra persona?

Allan Cooper stworzył krótką listę kontrolną, która pozwala zdefiniować dobrą personę. Powinna ona:

  • pokazywać wzorce zachowań;
  • koncentrować się na stanie obecnym, a nie na przyszłości;
  • być realistyczna, a nie wyidealizowana;
  • pokazywać cele;
  • pomagać w zrozumieniu kontekstu zachowań, postaw, potrzeb, największych wyzwań i motywacji użytkowników.

Persony to nie segmenty klientów, nie są to również stereotypy, uśrednione cechy użytkowników, czy ich role.

Jak stworzyć personę?

Zbierz dane. Dowiedz się czego potrzebują Twoi użytkownicy. Zapytaj ich. Porozmawiaj nawet z kilkoma osobami, które mogłyby być zainteresowane Twoją usługą lub produktem. Dowiedz się jakie są ich cele i potrzeby.

Pamiętaj, że persony są archetypami, pewnymi modelami, które reprezentują prawdziwych użytkowników, mają podobne do nich cechy. Pomagają w pewien sposób wyjaśnić i ułatwić odbiór nawet trudnych danych, dzięki czemu nie tylko Ty, ale również członkowie Twojego zespołu będą mogli lepiej zrozumieć i zapamiętać kluczowe dane.

Persony nie muszą być wcale skomplikowane. Na potrzeby swojej niewielkiej strony internetowej możesz stworzyć prostą personę. Jej zaletą będzie to, że zaczynasz myśleć i mówić o użytkownikach, tak jakby byli to konkretni, żywi ludzie. A to już krok do zaprojektowania jeszcze lepszego doświadczenia użytkownika. Dzięki temu nie tracisz ani na chwilę cennej perspektywy Klienta i ostrości spojrzenia na swój biznes z punktu widzenia odbiorców. Zaczynasz się kierowa logiką osoby, która korzysta z Twoich projektów, zamiast swoją własną.

Oto kilka miejsc, gdzie znajdziesz szablon persony w Internecie:

https://wiki.fluidproject.org/display/fluid/Persona+Format
http://offers.hubspot.com/free-template-creating-buyer-personas
http://fakecrow.com/free-persona-template/

 

Powrót